Levél Kövér Lászlónak, az Országgyűlés Elnökének

Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége

1125 Budapest, Szarvas Gábor út 9/B

Magyarország Országgyűlés

Kövér László

elnök

Budapest

Tisztelt Elnök Úr!

A közúti közösségi közlekedés nyomasztó helyzetében derült égből villámcsapásként hatott a Volán szakmára az a kancelláriaminisztertől származó információ, miszerint akár megszűnhetnek az autóbuszos közlekedési társaságok. Az egyik valószínűsíthető változatként lett megemlítve a MÁV-Start-ba való beolvasztás.

A Közlekedési  Munkástanácsok Szövetsége (KMSZ) szerint a MÁV nehézkes, hatékonyságban és minőségben a – javulás ellenére is még mindig – kívánni valót maga után hagyó üzletmenetét –többek között- gigantikus mérete okozza. Átláthatatlan döntési szintek, az anyagi források felhasználásának kérdései, bizonytalansági és kockázati tényezők a szervezet végpontjain és még számos probléma forrása a formátum.

Azzal, hogy egy túlméretezett struktúrába még beintegrálódik egy mintegy 18000 főt foglalkoztató, hozzávetőlegesen 5500 darabból álló járműparkot magáénak tudó portfólió, akkor a 2*2 egyértelműségével és egyszerűségével garantált a működésképtelenség.

A Volán cégek a folyamatos átszervezés körülményei között kell, hogy hatékonyan és lehetőség szerint minőségi módon szolgáltassanak. Az egyik nagy ívű átalakítás nemrégiben zajlott le, megalakultak a regionális közlekedési központok. Újabb, sorsfordító erejű átszervezés felemészti  a portfólió anyagi és szellemi erőit és nagy vesztese a vidék Magyarország lesz.

Mi lesz a zsáktelepülésekkel és az aprófalvakkal? Ezeket eddig a Volán-járatok fűzték fel a közlekedési hálózatra. A kormányzati szándékkal ellentétes megoldást kínálna a MÁV-ba történő beolvasztás, hiszen ezzel a lépéssel éppen a vidéki népesség kezét engedné el a kormány.(!) Ezeken a vonalakon egyetlen egy alvállalkozó sem szolgáltatna, ugyanis keményen veszteségesek.

Számtalanszor megjegyeztük, felhívtuk a figyelmet, hogy a kistelepülések számára szinte az egyetlen összekötő kapocs a külvilággal a Volán-járat. Az ottani népesség, a helyi önkormányzatok ragaszkodnak a Volán-cégek szolgáltatásaihoz.

Tisztelt Elnök Úr!

A vasúttársaság stratégiai szerepét nem megkérdőjelezve (egy hatékony, színvonalas MÁV-ra nagy szükség van) , hangsúlyozzuk, hogy egyetlen egy politikai kurzus sem engedheti meg, hogy a vidéki lakosság életminőségéhez tartozó utazási feltételeket, lehetőségeket biztosító autóbuszos közlekedési társaság partvonalon kívüli pályára kerüljön! A közlekedési alrendszerek közül a kormányzat számára messze a legkevesebb gond forrása a Volán-portfólió, az anyagi ráfordítás tekintetében is aránytalanul alulfinanszírozott a BKV-hoz és a MÁV-csoporthoz képest. Mégis, folyamatos átszervezések, források rendszeres visszavágása, a  járműpark fejlesztésének visszafogása az osztályrésze a cégcsoportnak.

Lobbi erejében és érdekérvényesítő képességében alaposan meggyengülve, gazdasági érdekcsoportok kísérleti terepévé válhat a vidéki népesség számára elhanyagolhatatlan társadalompolitikai szerepet magának tudó ágazat.

Bízva helyzetfelismerő képességében, a vidék Magyarország iránti elkötelezettségében, kérjük nyújtson segítőkezet a Volán portfólió talpon maradásához, hogy minél hatékonyabban és színvonalasabban legyen képes ellátni a vidéki emberek számára létfontosságú feladatát.

Budapest, 2015.07.16.

Tisztelettel:

Varga Tibor                                                                                                                      Horváth László

   elnök                                                                                                                                  alelnök