Állami források nélkül félrecsúszhat a Közlekedési Központok munkája
Regionális szakszervezeti fórumot tartott Zalaegerszegen a Közlekedési Munkástanácsok Északnyugat-magyarországi Szövetsége és a Zala Volán Dolgozóinak Demokratikus Szakszervezete (ZVDDSZ).
A fórumon, ahol részt vettek a társ szakszervezetek vezetői is, elhangzott, hogy a szakszervezetek az átalakítás folyamatában elsősorban három achilles pontot jelöltek meg, a Kollektív Szerződések (KSZ) regionális szintű egységesítését, a személyügyi kérdéskört és az informatikát. A leggyengébb láncszemnek tartott KSZ magasra helyezett lécét sikeresen megugrották a tárgyaló felek. A humánerőforrás-gazdálkodás és az informatika területén azonban keletkeztek törésvonalak. A fórum és a közúti közösségi közlekedés egészét érintő sarkalatos kérdések kapcsán az alábbi véleményeket fogalmazták meg a szakszervezetek. Az érdekvédők szerint a regionális struktúra egyre inkább rendszerszemléletű, szélesebb dimenzióban gondolkodni és cselekedni képes képzett, kiváló szervező készségű és kommunikatív vezetőket feltételez.
A szakszervezetek nehezményezik, hogy alaposan csúszik a munka- és formaruha juttatás. Az autóbusz-gépkocsivezetők formaruhája kapcsán portfólió-szintű közbeszerzési pályázatot hirdettek meg 2014 nyarán a döntéshozók, azóta várat magára a megoldás. A munkaruha esetén számos ruhaféleség kihordási ideje hónapokkal ezelőtt lejárt.
A szakszervezetek hivatkozva az integrált rendszerre, szorgalmazzák, hogy minél több munkavállaló a korábbi munkahelyéről végezhesse regionális feladatát, kiküszöbölve a mindennapi ingázás okozta bonyodalmakat, nehézségeket. A mobilitás kényszernek számos jól képzett munkavállaló eshet áldozatául, előbb –utóbb távoznak.
Problémát okoz az érdekvédők szerint, hogy bizonyos munkaterületeken csúcsidőszakokban a rendelkezésre álló munkaerő nehezen birkózik meg a tornyosuló feladatokkal. Szerintük ilyen esetekben ésszerűbb és tervszerűbb létszám-gazdálkodással és a szervezeti struktúra finomhangolásával lehetne úrrá lenni a szorító helyzeten.
A szakszervezetek szerint az üzletmenet hatékonyabbá tétele érdekében nagyobb mozgásteret kellene biztosítani a megyei döntési, vezetői szinteknek és a bürokratikus elemek visszavágásának szándékát is üdvözölnék, ami elősegítené a szervezet végpontjain a hatékonyabb, gördülékenyebb ügyintézést.
Az érdekvédők aláhúzták, hogy állami források nélkül a Közlekedési Központok működése félrecsúszhat. Külön pénzösszeget igényel -többek között- a jármű-modernizációs program, az informatikai rendszerek korszerűsítése és a bérfelzárkóztatás. A Volán-portfólió munkavállalói (mintegy 18000) fő sérelmezik, hogy átlagkeresetük messze elmarad a társközlekedési alrendszerekétől (MÁV, BKV) és a nemzetgazdasági átlagnál is alacsonyabb. Emiatt és az autóbuszvezetői jogosítvány megszerzésének magas költsége miatt is krónikus gépkocsivezető hiánnyal kell megküzdeniük a Közlekedési Központoknak, ami lassan olyan méreteket ölt, hogy veszélyezteti az alapellátást.
A jármű-modernizációs programot még 2013-ban hirdették meg a közösségi közlekedés irányítói. Már akkor elsődlegességet kellett, hogy kapjon a járműpark frissítésének szándéka, 1000 új autóbusz üzembe állítását tartalmazta a döntés. Azóta elenyészően kevés viszonylag új autóbusz jelent meg a szolgáltatásban, és napjainkban már aktuális lett a vészharang megkongatása. A helyzet folytatódásával a járműpark egyre kevésbé lesz képes megfelelni az utazóközönség igényeinek, komolyan veszélyeztetni fogja az alapellátást.
A szakszervezetek szerint eseménydús volt a strukturális összevonás eddig eltelt ideje. Vannak eredmények vannak hiányosságok és a munkáltatóval közösen érdekeltek, elkötelezettek a még hatékonyabb működés, a még minőségibb és még színvonalasabb szolgáltatás érdekében.
Horváth László
elnök
Közlekedési Munkástanácsok
Északnyugat-magyarországi Szövetsége