A szociálpolitikai menetdíj-támogatás megvonása hátrányosan érintené a Volánokat

 A Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége (KMSZ) szerint az utasok számának csökkenésére, járatszűkítésekre, a közösségi közlekedés színvonalának romlására kell számítani, ha megvonják a Volánoktól a szociálpolitikai menetdíj-támogatást – közölte a szövetség pénteken az MTI-vel.

A parlament napirendjén szerepel a 2012. évi személyszállítási törvény módosítása, amely tartalmazza a szociálpolitikai menetdíj-támogatás és a költségtérítés megvonásának lehetőségét azokon a vonalakon, ahol párhuzamos a szolgáltatás.
A KMSZ szerint legtöbb esetben várhatóan a vasút lesz a módosítás kedvezményezettje. A szakszervezetek viszont elfogadhatatlannak tartják, ha az érintett útvonalakon a buszos szolgáltatókat automatikusan és teljesen kizárnák a támogatási rendszerből.
Ha az utasok az autóbuszokon nem vehetik igénybe a szociális kedvezményeket, az utasok csökkenő száma miatt járatszűkítések történhetnek. Mindez az utasokat is hátrányosan érinti, hiszen sok esetben csak átszállással, hosszas gyaloglással, hosszabb idő alatt érhetik el úticéljukat – áll a közleményben.
A helyközi utasforgalom mintegy 70 százalékát a Volán-portfólió cégei bonyolítják le, mintegy 30-40 milliárd forint állami költségtérítés mellett. A Volán-járatok közel 3200 települést kötnek össze, évente csaknem 500 millió utas veszi igénybe a buszközlekedést. Ezzel szemben a vasút 150 millió utast szállít, mintegy évi 150 milliárd forint állami támogatás mellett – emlékeztetett a szövetség.
Az érdekvédők egyetértenek a vasúti infrastruktúra megújításának szükségességével, de ellentmondásosnak tartják, hogy a 2020-ig tartó uniós finanszírozási ciklusban több mint 1000 milliárd forintot terveznek vasútfejlesztésre. Ezzel szemben az autóbuszok beszerzésére nincs elegendő forrás és az elmúlt 3-4 évben a járművásárlást még a saját pénzeszközükből sem engedélyezték a Volán-társaságoknak – hangsúlyozta a KMSZ.
A vidéki lakosság, az iskolások szállítását egyre öregebb, korszerűtlenebb autóbuszok végzik, a buszok átlagéletkora eléri a 13-15 évet – tették hozzá.
A szövetség a Volán-szakmát érintő problémák – a járműpark elavulása, finanszírozási problémák, krónikus gépkocsivezetői hiány – miatt mielőbbi érdemi egyeztetést sürget a szakszervezetek és a döntéshozók között.


MTI 2015. június 19., péntek 16:54