Beszámoló a június 4-5-én tartott ETF Polgári repülés szekciójának üléséről
Június 4-5. Brüsszel
Főbb témák:
Új foglalkoztatási modellek megjelenése a légiközlekedési iparágban:
„Lowcost” légitársaságok idénymunka jellegűen foglakoztatnak hajózószemélyzeteket, a munkavállalóknak nincs kilátásuk arra, hogy hosszabb idejű határozott vagy határozatlan munkaszerződést kössenek.
Tapasztalat nélküli junior pilótának alkalmaznak akár tengeren túli járatokra, olcsóbb munkabérrel.
Eu-n kívüli székhelyek alacsonyabb adózás miatt.
Ügynökségeken keresztül bérelt pilóták és légiutaskisérők alkalmazása Szingapúrban, Thaiföldön.
Például a Ryanair-nél önálló magánvállalkozóként vagy közbenső vállalkozáson keresztül alkalmaznak pilótákat. Függetlenül attól, hogy hol állomásoztat gépeket és milyen nemzetiségű alkalmazottakkal dolgoztat, az ír munkajogot és társadalombiztosítást alkalmazza.
Földi kiszolgálás
Növekvő verseny jellemzi a földi kiszolgálás piacán, mely ezen területen dolgozók számára egyre nagyobb veszélyt jelent. Bérek csökkentése, munkaidő növelése vagy racionalizálása a forgalom alapján. Képzetlenebb munkaerő alkalmazása. Kollektív szerződések nélküli munkakapcsolatok.
Nyitott légtér
Tervezet légiforgalmi irányítás és légi navigációs szolgáltatás területén (ATM), mely lehetőséget nyújt más országok irányítási és navigációs feladatainak ellátására, valamint központosított szolgáltatás ellátására. Felmerül a felelősség fogalma és számon kérhetősége.
Női Bizottság
Beszámoló, hogy a legutóbbi Női Bizottság találkozóra 2014. március 19-20-án került sor. A bizottság úgy döntött, hogy elindít egy új projektet az egészség és biztonság jegyében a nők számára.
ETF javaslatok:
Törekedni kell minden országban a szakszervezetek és munkaadók közötti kollektív szerződések meglétére.
Nemzeti jogszabályok és rendeletek alkalmazása légi járatok működtetésére.
Felülvizsgálni a munkaerő-kölcsönzés irányelveit.
Unios irányelvet elfogadtatni a színlelt önfoglalkoztatás ellen.
Új Ground Handling (földi kiszolgálás) rendelet kidolgozása és elfogadtatása, amely biztosítja a kötelező szociális védelmet ( beleértve a fizetés ) a munkavállalók számára. Olyan reprezentatív kollektív szerződések kidolgozása, mely minden vállalkozás számára kötelező lenne ezen területen. A GSC is készített egy térképet a GH szolgáltatókról Európában azzal a céllal, hogy azonosítsa a legrosszabb multinacionális vállalatokat, jövőbeni célként itt kell javítani a munkavállalók szociális körülményeit.
Uniós megfigyelőpontok létrehozása a munkahelyek és munkakörülmények figyelemmel követésére a polgári légi közlekedésben.
Olajos Attila